Prowadzenie lekcji
„Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think“ – Albert Einstein
Prowadzenie lekcji
Neurodydaktyka
Czyli nauczanie przyjazne mózgowi.
Korzystając z biotechnologii i w nowoczesnych technikach obrazowania stosowanych w medycynie, możliwy stał się w ostatnich latach szybki rozwój neurobiologii i znacząco poprawiły naszą wiedzę z zakresu funkcjonowania i uczenia się mózgu.
Dzięki tym badaniom wiemy:
- Jakie czynniki nie wypływają korzystnie na uczenie się (środowisko ciągłego testowania, nauczanie oparte na tradycyjnym wykładzie nauczyciela)
- Jakie środowisko korzystnie wpływa na uczenie się (poczucie bezpieczeństwa i unikanie stresu, uczenie się zorientowane wokół ucznia, wyznaczanie celi)
- Wpływ tworzenia muzyki (granie na instrumencie) na wzrost pamięci operacyjnej, synchronizacja obu półkul mózgowych, co znacząco zwiększa możliwości kognitywne
- Warunki niezbędne do rozwijania kreatywności
- Dwu-języczność i wpływ na plastyczność mózgu
Dlatego w naszej szkole stawiamy na edukację opartą na dowodach naukowych. Podejście to bazuje na wprowadzaniu rozwiązań edukacyjnych, które wcześniej zostały potwierdzone badaniami naukowymi i ocenione jako skuteczne. Powszechnie stosuje się je we współczesnej nauce, medycynie czy biznesie.
Personalizacja
Model masowej edukacji zamieniamy w LAS Academy poprzez personalizację nauki.
Dzięki zmniejszeniu liczebności uczniów w klasie możliwe staje się podejście uwzględniające indywidulane preferencje uczniów oraz ich predyspozycje. Poprzez natychmiastową informację zwrotną sukcesywnie zwiększamy motywację wewnętrzną i jesteśmy w stanie dopasować się do aktualnych potrzeb uczniów, reagować na bieżąco na zmieniające się ich potrzeby. Dzięki personalizacji nauki mamy możliwość efektywnej pracy z uczniami wybitnymi, którzy niestety w masowym modelu edukacji nie otrzymują wystarczającej ilości uwagi i w dużej mierze nudzą się tracąc stopniowo chęć do nauki.
Wiedza i umiejętności
Wiedza jest ulotna, a umiejętności pozostają na całe życie.
Nawet nieużywane przez lata umiejętności łatwo jest odświeżyć i wrócić do swoich pełnych możliwości. W naszej szkole zdecydowanie stawiamy na umiejętności, a z długiej listy wymienić warto chociażby: granie na instrumencie, swobodne posługiwanie się językiem obcym, umiejętność autoprezentacji, swobodne posługiwanie się matematyką oraz sprawność fizyczna. Chcemy aby nasze dzieci weszły w dorosłe życie z szerokim wachlarzem umiejetności, gdyż później dużo trudniej będzie im je nabyć. Nie oznacza to, że wiedza jest niepotrzebna – wręcz odwrotnie. Docieniamy jej wartość, ale przechodzimy z uczenia się powierzchniowego, czyli zapamiętywania faktów, do uczenia się głębokiego, czyli wymagającego złożonej analizy, powiązania faktów, wykazania różnic i podobieństw. Pozwala to w kosekwencji dużo lepiej ugruntować i zapamiętać wiedzę, a przy okazji wykształcić dodatkowo ważne dla nas umiejętności takie jak: myślenie wyższego rzędu, poznanie ciągu przyczynowo skutkowego. W rezultacie dajemy uczniom szeroką i praktyczną wiedzę i umiejętności.
Brak oceniania
Badania potwierdzają, że ocenianie sumaryczne (wystawianie ocen) jest w dłuższej perspektywie demotywujące dla uczniów.
Stawiamy zdecydowaną granicę pomiędzy ocenianiem, a informacją zwrotną, gdzie w oczywisty sposób skupiamy się tylko na tej drugiej. Stwarzamy warunki dla rozwoju motywacji wewnętrznej, nie stosując nienaturalnych substytutów w postaci kar, czy nagród. Stworzyliśmy autorski system przekazywania informacji zwrotnej oraz „mierzenia” wzrostu umiejętności i wiedzy naszych uczniów.
Brak podręczników
Podstawa programowa nie mówi w jaki sposób należy ją zrealizować.
Podręczniki mogą ograniczać możliwości nauczyciela. Jeżeli podstawą edukacji na miarę XXI wieku ma być elastyczne podejście, różnorodność źródeł, różne perspektywy postrzegania, różne tempo uczenia się, różne zainteresowania uczniów, czyli personalizacja nauki oraz kreatywność, to jedynym logicznym rozwiązaniem jest odejście od podręczników. Oczywiście nauczyciel może posiłkować się nim, wybierać ciekawsze elementy, ale w naszej szkole nie stanowi on podstawy prowadzenia lekcji.