Edukacja artystyczna
„The greatest scientists are artists as well“ - Albert Einstein
Edukacja artystyczna związana jest z rozwojem samodzielności, wpływa na zdolności komunikacyjne, kształtuje emocjonalność i wrażliwość. Dzieci, które uczestniczyły w zajęciach muzycznych osiągały lepsze wyniki w nauce oraz testach pamięci. Zaobserwowano także zwiększenie pamięci operacyjnej, która jest kluczowym elementem kreatywności.
W dobie światowego zapotrzebowania na kreatywność, naturalnym stało się dla nas włączenie naszych uczniów w szereg zajęć artystycznych. Są one szczególnie ważnym elementem codziennego życia szkoły. W naszej szkole dzielimy edukację artystyczną na 3 części: muzyka, plastyka i teatr.
Edukacja artystyczna
Muzyka
O pozytywnym wpływie muzyki na rozwój i zdrowie człowieka wiedziano w starożytności.
Z nie do końca poznanej przyczyny, Homo sapiens w przeciwieństwie do innych zwierząt, rozwinął muzykę i język, które zostały utrzymane równolegle podczas naszej ewolucji. Jednak żadna z cywilizacji nie ceniła tak wysoko muzyki jak starożytni Grecy. Wczesne lata edukacji obejmowały wychowanie fizyczne, po którym następowało 6 lat edukacji muzycznej. Grecy uznawali muzykę za jedną z 4 części matematyki obok arytmetyki, geometrii oraz astronomii.
Dla nikogo nie jest przecież niespodzianką, że Mozart był jednym z najlepszych matematyków, a w muzyce powszechnie stosuje się logikę, rachunek prawdopodobieństwa, symetrię i translację. Badania prowadzone w Kanadzie wykazały, że ćwiczenia muzyczne znacząco poprawiały pamięć operacyjną u osób w wieku szkolnym. Amerykańscy naukowcy wykazali, że już kilkumiesięczny trening gry na instrumencie (pianinie) powodował aktywizację płata czołowego, kory motorycznej i pnia mózgu oraz wiązał się ze zwiększeniem neuroplastyczności mózgu, struktur odpowiadających za zdolność zapamiętywania i uczenia się. Co ciekawe muzycy w niektórych obszarach mają o wiele grubszą warstwę mieliny od nie-muzyków, co zwiększa sprawność mózgu, a w przyszłości zapobiega chorobom neurodegeneracyjnym. Mielinizacja jest proporcjonalna do liczby godzin spędzonych na grze na instrumencie. Czym więcej lat poświecimy na granie na instrumencie, tym sprawniej będzie działał nasz mózg. Korzyści grania na instrumencie obserwowane są nie tylko z zakresu umiejętności matematycznych oraz językowych, ale także emocjonalnych. U uczniów obserwuje się spadek zachowań agresywnych, zwiększenie empatii oraz wzrost dobrego samopoczucia.
Plastyka
W naszej szkole pragniemy stworzyć dzieciom przestrzeń do swobodnego wyrażania emocji i samych siebie, do kreowania zupełnych nowości ale też pokazywania swojego świata.
W codziennym życiu wymaga się od dorosłych kreatywności, promuje się aktywność twórczą, pomysłowość, innowacyjność. Zdolności do tworzenia najlepiej i najszybciej można ćwiczyć już od najmłodszych lat. Często plastyka kojarzy się nam tylko z zabawą, a przecież przez takie zajęcia dajemy dziecku możliwość samodzielnego poszukiwania, badania i odkrywania rzeczywistości. Małe dzieci bardzo chętnie wyrażają emocje podczas rysunku, rozładowują napięcie, więc jest to niezwykła podróż w ćwiczeniu samoregulacji. Oglądając prace dzieci możemy być niejednokrotnie świadkami rodzących się zainteresowań czy też osobowości. Dzięki zajęciom plastycznym mamy niezwykłą okazję do poznania wyobrażeń i myśli młodego człowieka.
Umiejętności twórcze (spostrzegawczość, myślenie twórcze, wyobraźnia) drzemią w każdym człowieku, należy je tylko w procesie uczenia pobudzić i rozwijać.
Im wcześniej dziecko zacznie obcować ze sztuką, tym kultura przeżyć będzie bogatsza. Jeśli zajęcia te są dobrze prowadzone, niosą ze sobą niezwykła wartość wychowawczą i ogromnie wpływają na rozwój osobowości. Poprzez lekcje plastyki wyrabia się wrażliwość estetyczna, wyobraźnia, bogacą się procesy poznawcze, kształci się przyszły gust. Dzięki twórczości plastycznej wpływamy na wiarę we własne siły, zmieniamy stosunek do nauki, chętnie pracujemy z innymi. Przeżycia, których doświadcza dziecko mogą stać się motywacją do dalszych wysiłków, do wyrażania opinii, nauki samodzielnego myślenia.
Teatr
Teatr przełamuje lęki i uczy autoekspresji, redukuje stres i pomaga kierować własnym zachowaniem. Oswaja z wystąpieniami publicznymi buduje poczucie własnej osobowości i pewności siebie
Korzystny wpływ teatru na nasze samopoczucie znany jest od dawna. Dlatego zaczęto dodatkowo wykorzystywać teatr w zakresie arteterapii, czyli wykorzystania procesu tworzenia do podniesienia poziomu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego dobrostanu człowieka.